اهمیت تغذیه آخر فصل زنبورداری


 

زنبورهای چراگر با ذخیره منابع چربی در قسمت شکمی توانایی بالایی جهت زمستان گذرانی دارند و اهمیت به تغذیه آخر فصل با منابع گرده با کیفیت به لحاظ چربی و پروتئینی می تواند زمستان گذرانی مطلوب کلنی ها را تضمین نماید.

یکی از مهمترین مواردی که در زنبودرای ما کمتر به آن پرداخته میشود همین موضوع اهمیت تغذیه آخر فصل است. به نحوی که بعد از برداشت عسل تابستان در شهریور ماه حتما باید به منابع گرده کلنی توجه ویژه ای داشته باشیم و یا این که حتما تغذیه تکمیلی با کیک گرده با پروتئین و چربی مطلوب رو در دستور کار قرار بدهیم که زنبورهای زمستان گذرانی که قرار است متولد شوند و به بلوغ برسند با ذخیره پروتئینی و چربی بالا باشند.

متاسفانه در استان خراسان اغلب بعد از برداشت عسل کوه به مراتع و دشت های گرمتر و مزارع ذرت و یونجه کوچ داده میشود و گرده های ذرت و یونجه نیز کیفیت لازم رو به لحاظ پروتئینی برای کندو ندارند و منابع پروتئینی کلنی به نحو احسن تامین نمی شود. در این شرایط حتما باید کیک گرده و یا کیک جانشین گرده با حداقل 25 درصد پروتئین و در حدود 5 درصد چربی برای کلنی ها تهیه شود و دو تا سه بار در کوچ ذرت در دسترس زنبور قرار گیرد تا زنبورهای چراگر زمستان گذران با ذخیره چربی کافی یا همان Fat Body لازم متولد و به بلوغ برسند.

اصل مهم دیگر همان مدیریت و مبارزه با کنه واروآ است که همگی به آن واقف هستیم و اصل مهم دیگر لزوم فشرده سازی مطلوب و آماده سازی کندوها برای زمستان است.

منبع : مهندس بهزاد رفاهی